Hej!
 
Här kommer ett fantastiskt bra recept på risotto för oss som gillar sparris!
Det är grön sparris som håller den huvudsakliga smakexplosionen här, och det älskar ju jag.
Skulle även kunnat tänka mig att addera lite extra parmesan men det är ju för att jag även älskar ost!
 
Enkelt var det iaf, och det gick väldigt fort!
 
Lycka till!
 

Risotto med parmesan och grön sparris

 

Ingredienser

60 gr parmesan

250 gr sparris

50 gr schalottenlök

20 gr Olivolja

200 gr vitt vin (torrt)

250 gr risotto ris (ex, avorio)

450 gr grönsaksbuljong

½ tsk salt

¼ tsk färsk malen svartpeppar

20 gr smör

 

Gör såhär

1.       Lägg parmesanen i blandningsskålen och ställ in tiden på 10 sekunder och hastigheten på 10,

2.       Häll över parmesanen i en mindre skål och ställ åt sidan.

3.       Sätt en liten skål på locket av blandningsskålen och välj läget för vågen. Skär av topparna på sparrisen och bryt av ändarna, väg upp 250 gr och skär varje stjälk i ungefär 3 lika stora delar.’

4.       Lägg i stjälkarna, schalottenlöken och häll i oljan. Välj tid 5 sek, hastighet 5.

5.       Skrapa sedan ner blandningen från kanterna och sautera 120C i 3 min hastighet 1

6.       Häll sedan på vitt vin och ris, låt koka 2 min i 120c på hastighet 1

7.       Häll i buljongen, salt och peppar låt sjuda 12 min, 100c hastighet 1

8.       Smaka sedan av så riset är al dente, om inte slå på lite lite mer buljong och låt sjuda några minuter till. Risotton bör vara lite soppaktig just nu

9.       Tillsätt sparristopparna och parmesan – rör om och låt svälla under lock i 2 min.

10.   Servera omgående och njut!