Fredags pizza är sällan fel!
 
Jag kan tom tycka att den slår tacos, 
så länge den är hemgjord och J&%ligt bra!
 
Jag gjorde en pizzadeg i TM5 idag och lät den jäsa.
Fick en blandning av panpizza och vanlig.
 
Men nyckeln är också att koka en magisk tomatsås.
 
Otroligt nöjd med resultatet.
En god sallad till vore pricken över i:et ;)
 
Ingredienser.
 
Tomatsås.
Ett tråg romantica tomater,
1 tsk socker
1 lök, skalad och delad
1 vitlöks klyfta
en nypa basilika
en nypa timjan
en nypa oregano
salt
peppar
 
Pizzadeg.
600 gr Mjöl
20 gr olivolja
1 ssk salt
380 gr vatten
1 nypa socker
 
Gör såhär:
 
Mät upp alla ingredienser för degen i mixingskålen och ställ maskinen på knåda/ 3 mån
Låt degen jäsa i annan skål under bakduk, ca 1 timme
 
Tomatsås
 
plocka tomaterna, lägg dem med lök, vitlök och lite olivolja, mixa på hastighet 6 i 8 sek
skrapa ner från sidorna och låt såsen koka med önskade kryddor, jag använder tex en skvätt vinäger i,  20 min på 100 grader.
Smaka av med salt o peppar (å gärna honung eller socker ;) )
 
I dag valde jag att toppa med skinka, ost och färska champinjoner men pizza kan ni verkligen kombinera i all oändlighet!