Meatfreetuesday....
 
Jag vet de brukar säga måndag, men jag tycker vi ska utforska lite mer grönt så här nu när sommaren kommit och man vill äta lite lättare. Jag älskar falafel! Jag äter det ofta och gärna, men i min TM5 är de snäppet hälsosammare än hos min lokala kebaberia.. även om de också slinker ner utan större problem ;)
 
Jag gillar dock idéen att äta nyttigare och dessutom veta exakt vad som finns i. Thermomix har faktiskt hjälpt mig enormt med det. Vilket också för min del är toppen då ett av mina tre barn är mjölkproteinsallergiker.
 
Hur som helst, denna livets gåva vitlök måste ju hyllas så här slänger jag in ett helt veganskt recept på falafel med rödbetshummus... MUMS!
 
Ingredienser Rödbetshummus
 
2 msk olivolja, plus extra för att ringla över senare
1 vitlöksklyfta
¼ tsk nymalen svartpeppar
1 tsk kummin
450 g rödbetor
400 g kikärter, sköljd och dränerad (ca 250 g efter tömning)
2 msk svart tahini
1 msk balsamvinäger
¼ tsk salt till smak
 
Ingredienser Falafel
 
2 burkar Kikärter dräneras
1/2 kruka persilja
5 vårlökar, grovhackad
3 vitlöksklyftor
3 tsk kummin
1 1/2 tsk mald koriander
1/2 tsk chili pulver
2 msk vanligt mjöl
2 tsk havsalt 
 
 
Gör såhär
 
Falafel:
 
hacka vitlök, vårlök och persilja 5 sek / speed 7. Skrapa ner kanterna från skålen, upprepa en gång till.
Lägg i kikärter, kryddor, mjöl och salt och blanda 15-20 sek / speed 6 eller tills du fått en finhackad och väl blandad smet. Dela blandningen i 8 portioner och forma till runda bollar. Låt dem stå svalt i kylen i 1 timme för att "sätta sig". Hetta upp valfri olja och stek i 2 minuter på varje sida.
 
Rödbets hummus:
 
Lägg 1 matsked olja, vitlök, peppar och spiskummin i mixskål och koka 3 min / Varoma / hastighet 1, utan mätglaset i..
Lägg till rödbetor, kikärter, tahini, balsamvinäger och kvarvarande 1 matskedolja i blandningsskålen och blanda 20 sek / hastighet 7 till önskad konsistens.
Kyl en liten stund och servera med dina falafel, gärna på ett riktigt gott pitabröd.
 
Bon appetit!