Få saker känns så klassiskt svenskt som smulpaj med äpple och kanel
Jag ska inte svära på att det är svenskt från början men för mig känns det så.
Något jag bakat och ätit enda sedan jag var ett flickebarn.
 
Det är förmodligen det enklaste bakverket vi har.
 
Jag omvandlade ett recept av det till Thermomix och det tar såklart inte mer än nån minut.
 
Ingredienser:
 
Fylling:
3 äpplen
2 tsk socker
3 tsk kanel
 
Smuldeg:
100 gr Smör
3 msk socker
180 gr mjöl
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 225C
Skala och dela äpplena i 2-3 delar, lägg i mixerskålen med kanel o socker, 
ställ maskinen på 8 sek/ hastighet 5
Häll över blandningen i en skål och ställ åt sidan.
 
Väg upp 100 gr smör o 3 delar häll i socker o mjöl, mixa 10 sek/ hastighet 7
 
Häll över 2/3 av smuldegen i pajform, häll över äppelblandingen och rör om, toppa med resterande smuldeg 
Jag är förtjust att sockra lite mörkt socker ovan på för att få lite karamell känsla i ugnen.
 
Grädda i mitten av ugnen 15-20 min beronde på ugn.